Samen werken

Intercultureel management en organisatieverandering

Culturele diversiteit vormt een steeds grotere uitdaging op de werkvloer. Of u nu internationaal werkt of nooit uw eigen land verlaat, vrijwel elke team herbergt mensen van verschillende culturele afkomst en bedrijven en organisaties worden steeds internationaler, zowel in samenstelling als in oriëntatie. Het managen van deze diversiteit is één van de belangrijkste competenties van deze tijd.

Cultuur heeft een doorslaggevende invloed op alle aspecten van uw bedrijf of organisatie:

  • Interne communicatie en samenwerking
  • Leiderschap en besluitvormingsprocessen
  • Motivatie van personeel en HR beleid
  • Customer service en klant relaties
  • Planning en monitoring
  • Marketing en branding
  • Onderhandelingen
  • Etc.etc.

Zoals Peter Drücker zei: “Culture eats strategy for breakfast”. Met andere woorden: al heb je nog zo’n goede strategie, als de (nationale en/of organisatie-)cultuur er niet op aansluit, is zij verorberd voor je er erg in hebt. Het volledige citaat is zelfs: “… for breakfast, lunch and diner.”

Daarnaast is cultuur voor een groot deel onbewust. Zij is met de paplepel ingegoten en ieders eigen manier van denken en doen lijkt zo ‘logisch’, dat het moeilijk voorstelbaar is hoe en wat er dan precies anders is bij mensen uit andere landen en hoe zich dat vertaalt naar de werkvloer.

Kortom: cultuur is complex en fascinerend. Ik heb ervoor gekozen om met name te werken met het 6D model van Prof. Hofstede. Het model is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek, heeft de tand des tijds doorstaan en is tegelijkertijd overzichtelijk en praktisch inzetbaar, waardoor u zich de basisverschillen herinnert op die ingewikkelde momenten wanneer u ze het hards nodig heeft. Het is mijn doel om mijn klanten op een zodanig niveau van cultureel inzicht te brengen dat zij de 6 dimensies zelf toe kunnen passen in talloze situaties.

Trainingen en veranderingstrajecten op dit gebied zijn niet alleen ontzettend leerzaam en boeiend. Ze voorzien in een neutrale taal om complexe zaken bespreekbaar te maken. Ze verhogen de effectiviteit van individu, team en organisatie. En ze stellen u in staat om culturele verschillen niet als negatief of lastig te beschouwen, maar om ze strategisch in te zetten, om er synergie en zelfs concurrentievoordeel uit te halen.

Organisatiecultuur onderscheidt zich van nationale cultuur, met andere aandachtspunten en andere dimensies, neergelegd in een ander model. Binnen Hofstede Insights maken we daarom gebruik van deze twee modellen:

  1. 6D model van nationale cultuur van Prof. Hofstede (om landen en continenten te doorgronden en de culturele dimensies te vertalen naar de werkvloer)
  2. Multi Focus model voor organisatiecultuur (om een gab analysis te maken tussen de strategisch optimale en de bestaande organisatiecultuur).

De modellen kunnen en worden vaak apart ingezet. Daarnaast bieden we de unieke mogelijkheid om een combinatie te maken en zowel de nationale culturen als de organisatiecultuur binnen uw organisatie in kaart te brengen.

Gezien mijn achtergrond en ervaring ligt mijn specialiteit geografisch gezien op de continenten van Europa en de opkomende markten van (met name) Afrika en het Midden Oosten. Daarnaast heb ik met het netwerk van Hofstede Insights korte lijnen met gekwalificeerde consultants over de hele wereld.

Schroom niet om contact op te nemen voor meer informatie of die inspiratie op tijdens één van de eerstvolgende open trainingen.

Recente klanten