Cultuur en Communicatie in de gezondheidszorg

Leven en werken met mensen van verschillende achtergronden is soms ingewikkeld en komt met zijn uitdagingen. Dat geldt zeker ook voor de zorg, waar ziekte en verlies van gezondheid zo wie zo al een wissel trekken op de emotionele stabiliteit van mensen. Als er daarnaast sprake is van verschillende manieren van omgang met ziekte, met aandacht en bezoek van familie, met communicatie, met autoriteit en besluitvorming en ook met de dood, dan leidt dat regelmatig toch hele ingewikkelde situaties in ziekenhuizen en andere zorgverleningsplekken.

Dat communicatie erg belangrijk is, hoef ik aan werkers in de gezondheidszorg niet uit te leggen. Zowel verbale als non-verbale communicatie; zowel het gesproken woord als de toon, de houding, de mimiek; zij hebben allen effect op hoe een boodschap overkomt en begrepen wordt. Wat in de ene cultuur als respectvolle communicatie wordt gezien, is in de andere cultuur beledigend. Wat in de ene cultuur duidelijk overkomt, is in een andere cultuur vaag of onbegrijpelijk. Wat in de ene cultuur expliciet gemaakt moet worden, blijft in een andere cultuur beter onbesproken.

Culturele competentie in deze sector leidt onherroepelijk tot effectievere zorg.

Het doel van een training interculturele communicatie is om de belangrijkste verschillen op een rijtje te zetten en toe te passen in vele verschillende casussen uit de praktijk. Cultuur is natuurlijk complex en kent vele verschillende facetten. In deze training brengen we deze complexiteit terug naar de kern en zo blijven er een paar culturele basisverschillen over. Zij vormen samen een heel handzaam instrument, welke verpleegkundigen en artsen in allerlei situaties toe kunnen passen.

Bestemd voor

Alle werkers (artsen, verpleegkundigen en anderen) in de gezondheidszorg.

Datum & Plaats

29 April: 13.00 – 17.00 h
6 Mei:   13.00 – 17.00 h.

De training zal online gegeven worden.

Kosten en registratie

De kosten voor deze training: € 350,-
Meld u zich hieronder via het formulier aan.

De Trainer

De inleiding wordt verzorgd door Alette Vonk. Alette is oorspronkelijk Nederlandse; ze heeft vele jaren in het buitenland gewoond (in de VS en met name in West Afrika) en werkt veel met migranten. Zij is docent aan de universiteit Leiden en als inter-cultureel management consultant verbonden aan Hofstede Insights. Haar klantenbestand is divers: van multinationale bedrijven, via ontwikkelings-organisaties naar  migranten zelf-organisaties. Binnen de zorg geeft ze les aan HBO-V studenten en casemanagers dementie.

Voordelen

    • Inzicht en basiskennis in culturen en verschillen
    • Inzicht in eigen culturele bias
    • Toepassing in casuïstiek
    • Beperkte investering in tijd

Registration form